Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar sig an Sveriges snabbast växande sport genom ingående rättighetsavtal med Swedish Padel Open (SPO). Avtalet gäller såväl livesändningar som highlightsklipp att distribuera till tv-bolag, nyhetsportaler, webb- och mobiltjänster inom Sverige, Norge, Danmark och Finland.Spring Media kommer producera Swedish Padel Open som för andra året i rad spelas i Båstad den 26-30 juni, och därtill licensiera exklusiva sändningsrättigheter för World Padel Tour i det nämnda territoriet med sina 23 kvarstående evenemang under 2019.Padelsporten har bara i Sverige utökat sitt antal utövare med 100% på tre år, och intresset att följa tävlingar i världsklass är stort från såväl utövare som sponsorer.

”Att vara med och utveckla Padel som TV-produkt känns inspirerande. Det finns ett stort behov och intresse från den snabbt växande skaran Padelutövare att få se världens bästa tävla, och lära känna Padelsportens stjärnor både på och utanför plan,” säger Torsten Billing, Partner på Spring Media.

”Vi ser långsiktigt på samarbetet och kommer applicera alla våra resurser och erfarenheter från produktion, paketering, digital distribution och sub-licensiering för att bygga exponering och kommersiella värden för Padel som TV-sport,” fortsätter han.

Förra sommaren var första gången som en Open-tävling i World Padel Tour (WPT) spelades i Sverige. Under årets upplaga väntas även en Open för världseliten i damer.

”Evenemanget blir nästan dubbelt så stort i år, och vi flyttar in vår Centercourt till den ’riktiga’ Centercourten vilket kommer bli en fantastiskt häftig upplevelse,” säger Urban Johansson, tävlingsledare på SPO. ”Med Spring Media som partner kan vi nå ännu bredare med vårt utbud. Agenturens expertis inom produktion, distribution och digitalt värdeskapande ger oss stora möjligheter att nå den växande publiken i Skandinavien.”

 

För mer information, vänligen kontakta:
Torsten Billing | Partner, Spring Media | +46 70 822 70 99 | torsten.billing@springmedia.se